Nanobiome – polskie badanie mikrobioty jelitowej

Logo nanobiome

Lody i zimne napoje – czy naprawdę chłodzą i czy są dobre dla organizmu?

Mimo, że większość z nas lubi lato, czasami temperatura na zewnątrz nie pozwala swobodnie funkcjonować. Szukamy wtedy sposobów na ochłodzenie organizmu, sięgając w pierwszej kolejności po zimne napoje lub lody. Nie zastanawiamy się, czy te metody faktycznie są skuteczne, ponieważ z góry zakładamy, że jedynym ratunkiem dla rozgrzanego ciała jest szybkie obniżenie jego temperatury. Jak jest naprawdę? Czy lody chłodzą organizm? Które sposoby na upały są najbardziej skuteczne?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak schłodzić organizm w bezpieczny sposób;
  • w jaki sposób lody wpływają na temperaturę ciała;
  • czy zimne napoje chłodzą organizm;
  • jak zadbać o siebie podczas gorących dni.

Czy zimne napoje chłodzą?

Zimne napoje wydają się oczywistym sposobem na poradzenie sobie z wysokimi temperaturami, jednak ich picie często daje efekt odwrotny od zamierzonego. Wprawdzie początkowo faktycznie mamy wrażenie przyjemnej ulgi, jednak po chwili nasz organizm zaczyna reagować na nagłe ochłodzenie i dąży do… ogrzania! Wynika to z procesów zachodzących w ciele człowieka – pod wpływem zimnych napojów naczynia krwionośne się kurczą, utrudniając naturalną regulację temperatury poprzez pocenie.

Czy wiesz, że…

Słodkie napoje gazowane nie tylko nie są za bardzo lubiane przez nasze mikroby jelitowe, ale także nie spełniają funkcji słodzenia, orzeźwienia i ugaszenia pragnienia. Najlepszym sposobem na nawodnienie jest picie wody w temperaturze pokojowej – zalecana ilość to 2-3 litry dziennie. Warto również uzupełnić swoją dietę o świeże warzywa i owoce, zwłaszcza arbuzy, ogórki czy cytrusy.

 

Czy lody chłodzą?

Spożywanie lodów daje efekt podobny do picia zimnych napojów. Wrażenie schłodzenia organizmu jest złudne i krótkotrwałe – po chwili następuje jego ogrzanie. Mrożone desery nie są zatem skutecznym sposobem na walkę z wysokimi temperaturami. Mimo tego wiele osób nie wyobraża sobie bez nich wakacji, zapominając dodatkowo o tym, w jaki sposób słodkości wpływają na nasze zdrowie. Zastanawialiście się kiedyś, czy lody szkodzą na żołądek i jak nasz organizm na nie reaguje?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Jeśli potrafimy zachować umiar i nie mamy żadnych przeciwwskazań do spożywania lodów, możemy bez problemu zafundować sobie mrożony deser raz na jakiś czas. Gdy po spożyciu lodów w żołądku pojawia się nieprzyjemny ból, najprawdopodobniej jest to efekt nietolerancji laktozy lub zbyt szybkiego schłodzenia organizmu (ściany żołądka są wrażliwe na niskie temperatury). Mimo wszystko zachęcamy do sięgania po te lody, które są przygotowane na bazie naturalnych składników i nie posiadają w składzie sztucznych barwników bądź ulepszaczy smaku.

Jak schłodzić organizm? Posiłki i napoje, które Ci w tym pomogą

Skoro lody i zimne napoje nie pomagają w walce z upałami, to jak się ochłodzić bez negatywnych konsekwencji dla organizmu? O głównych sposobach pisaliśmy już w poprzednich akapitach – to oczywiście woda w temperaturze pokojowej, którą możecie przygotować wraz z dodatkami, np. cytrusami i świeżą miętą. Taki zestaw w bezpieczny sposób Was ochłodzi, a ze względu na walory smakowe zachęci do regularnego nawadniania organizmu.

Czy wiesz, że…

W krajach arabskich jednym z najpopularniejszych sposobów na bardzo wysokie temperatury jest picie gorącej herbaty z dodatkiem cukru? Dzięki temu ciało człowieka wytwarza więcej potu, co prowadzi do schłodzenia organizmu. Metoda ta sprawdza się jednak w suchym klimacie – przebywając w Polsce, możecie postawić na ciepłą herbatę z dodatkiem owoców i mięty.

 

 

W walce z upałami dużą rolę odgrywa również dieta. Podczas wakacji trudno odmówić sobie dań z grilla, gofrów czy innych słodkości. Posiłki takie nie powinny jednak gościć w jadłospisie zbyt często. Podstawą diety powinny być lekkostrawne produkty. Szczególnie polecamy jak najczęstsze spożywanie sałatek z dodatkiem warzyw i owoców zawierających dużą ilość wody. Są to na przykład: ogórki, rzodkiewki, cukinie, arbuzy, melony, truskawki i maliny.

Jak się ochłodzić latem? Dodatkowe sposoby na walkę z upałem

Picie ciepłej wody i odpowiednia dieta nie są jedynymi sposobami na schłodzenie organizmu. W upalne dni warto zadbać o odpowiednią odzież i ograniczyć czas spędzony na słońcu. Przebywając nad wodą, należy pamiętać o ostrożności podczas kąpieli, zwłaszcza gdy następuje ona po opalaniu. Nie dość, że nie jest to najlepszy sposób na ochłodę, to na dodatek może skończyć się szokiem termicznym.

Dodatkowe sposoby na schłodzenie organizmu:

  • Chroń przed słońcem głowę i oczy. Podczas upałów pamiętaj o kapeluszu i dobrej jakości okularach przeciwsłonecznych.
  • Unikaj eksponowania ciała na promieniowanie słoneczne podczas największych upałów. Jeśli chcesz w tym czasie wyjść na zewnątrz, wybierz zacienione miejsca, np. parki lub lasy.
  • Wybierz luźne ubrania z przewiewnych materiałów (np. bawełny). Nie zapominaj, że „oddychać” powinny również Twoje buty!
  • Zawsze warto mieć przy sobie wachlarzyk lub mgiełkę do twarzy. Delikatne schładzanie organizmu da lepsze efekty niż drastyczne środki.
Koszyk
Symbol zastępczy
-
+
Symbol zastępczy
-
+
Symbol zastępczy
-
+
Całkowita kwota
7870,00 
Kontynuuj zakupy
3