Nanobiome – polskie badanie mikrobioty jelitowej

Logo nanobiome

Stres w wielkim mieście: techniki relaksacyjne

joga to jedna z technik reklasacyjnych, które wspierają mikrobiotę
joga to jedna z technik reklasacyjnych, które wspierają mikrobiotę

Żyjąc w wielkim mieście narażeni jesteśmy na ogromną ilość bodźców, które mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Bardzo często związane są one z dużym stresem obecnym w naszym życiu niemal przez cały czas. Wielu z nas nie wie jak sobie z nim poradzić w skuteczny sposób. Brak umiejętności relaksu oraz pozbycia się napięcia jest szkodliwe. Ekspozycja na długotrwałe występowanie stresu skutkować może pojawieniem się różnych chorób. Najczęstszymi czynnikami stresogennymi są lęki, niepokoje, zbyt szybkie tempo życia, ale jak wskazują specjaliści także nadmierna ambicja.

Jak radzić sobie ze stresem

Często nie wiadomo jak poradzić sobie z pojawiającym się stresem. Dlatego warto jest poznać najpierw wiele technik, które pozwolą nam na uwolnienie się od stresu, aby mieć możliwość wybrania tej, która najskuteczniej wpływa na nasz organizm i w pozytywny sposób niweluje odczuwany stres. Relaks to zmniejszenie napięcia somatopsychicznego w całym ciele, zmniejszenie stanu mobilizacji organizmu. Odczuwalny zarówno fizycznie jako rozluźnienie mięśni oraz psychicznie jako wewnętrzny spokój lub łagodną euforię. Techniki relaksacyjne zapewniają nam łatwiejsze osiągnięcie tego stanu. Po prawidłowym dopasowaniu sposobu relaksacji dla siebie powinniśmy wykonywać ją nie tylko w momencie odczuwania dużego stresu, ale również profilaktycznie przed znalezieniem się w sytuacji, o której wiemy, że może negatywnie wpłynąć na nasze samopoczucie. Wiele z technik jest prostych, nie wymagających dodatkowych narzędzi, czy specjalnych umiejętności i skupia się wyłącznie na próbie wyciszenia organizmu.

Aktywność fizyczna i jej wpływ na układ nerwowy

Jedną z najpopularniejszych i najskuteczniejszych technik relaksacyjnych są ćwiczenia fizyczne. Udowodniono, że zmniejszenie napięcia mięśni ma korzystny wpływ na układ nerwowy, dzięki czemu następuje zmniejszenie poziomu lęku. Angażujący całe ciało trening pozwala na rozluźnienie mięśni i uspokojenie umysłu. Właśnie takim sposobem wyciszenia jest treningu Jacobsona. Technika polega na napinaniu i rozluźnianiu wybranych partii ciała. Ważnym elementem ćwiczeń jest pełne skupienie się na wykonywanej czynności. W czasie dnia warto jest wygospodarować kilkanaście minut, w których będziemy w pełni mogli oddać się ćwiczeniom. Trening ten wykonywać można w różnych pozycjach najbardziej polecaną jest leżenie, ale można również wykonywać ćwiczenie w pozycji siedzącej. Ważne jest, by sposób jaki wybieramy, był dostosowany do naszych preferencji, aby móc się w pełni zrelaksować. Towarzyszyć nam powinna cisza lub spokojna relaksująca muzyka.

Dobroczynna dla organizmu joga

Jeśli potrzebujemy bardziej zróżnicowanego ruchu, dobrą metodą relaksacji może okazać się hatha joga. Tradycyjna indyjska joga skupia się na pozycjach wyciszających i relaksujących. Duży nacisk kładziemy w niej na oddech. Skupiając się na nim wspomagamy dotlenienie całego ciała,  pomoże również w oderwaniu myśli od stresujących nas tematów. Technika ta wymaga dużej precyzji, jest przeznaczona dla osób systematycznych, chcących połączyć pokonywanie stresu z rozwojem ciała.

Wizualizacja, czyli samouzdrawianie

Nie wymagającą wysiłku fizycznego jest wizualizacja. Z tej techniki możemy korzystać w różnych warunkach i sytuacjach. Nie jest wymagane przyjmowanie odpowiedniej pozycji, przez co możemy wykonywać ją niemal wszędzie. Ważne jest skupienie się na swoich myślach i próba wyobraźnia sobie konkretnych sytuacji. Najpopularniejszą wizualizacją jest wyobrażanie sobie naszego stresu i jego przyczyny – jako przedmiotu, który się od nas oddala, np. jak liść niesiony przez nurt rzeki. Wiele pomysłów na skuteczne wizualizacje możemy znaleźć w sieci. Większość osób jest w stanie samemu stworzyć obraz, który pozwoli na zrelaksowanie się.

Oddech jako klucz do osiągnięcia balansu

We wszystkich wyżej wymienionych technikach ważny jest oddech. Można go połączyć z ćwiczeniami fizycznymi i umysłowymi są jednak metody relaksacyjne skupiające się wyłącznie na prawidłowym oddychaniu. Pomagają w sytuacjach nadmiernego stresu, kiedy mamy tylko chwilę na wyciszenie się i możemy wykorzystać wyłącznie szybką technikę. Ćwiczenia oddechowe pomagają nam w skupieniu myśli, ale również w uspokojeniu organizmu. Oddychanie przeponowe to jedna z popularniejszych metod, korzystając z niej musimy pamiętać o głębokich wdechach, wstrzymywaniu powietrza na parę sekund oraz powolnych wydychaniu go. Poprawnie wykonywane ćwiczeń relaksacyjnych pomogą w odzyskaniu równowagi, pozbyciu się długotrwałego stresu. Poprawią również samopoczucie i koncentrację. Pozbywając się nadmiernego stresu z naszego życia wpływamy pozytywnie nie tylko na psychikę, ale również na nasze zdrowie fizycznie. Nadmierna ekspozycja na stres może prowadzić do wielu poważnych chorób. Najczęściej występującymi są między innym choroby serca i układu krążenia, kłopoty z trawieniem. W konsekwencji stresującego trybu życia pojawić się mogą poważne schorzenia układu trawienia. U kobiet stres wpływa negatywnie na cykl. Jeśli odczuwamy nieprzemijający stres powinniśmy udać się do lekarza, by zdiagnozować sytuację i podjąć właściwe kroki zaradcze. Bardzo często godzimy się na stres jako stały element życia i nie reagujemy odpowiednio szybko na pojawiające się dolegliwości. Warto jednak reagować jak najwcześniej, aby uniknąć poważnych konsekwencji.

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0