Nanobiome – polskie badanie mikrobioty jelitowej

Logo nanobiome

Wszystko co powinieneś wiedzieć o jelicie

Jelito 4to część układu pokarmowego. Na jego powierzchni znajdują się liczne pofałdowania, kosmki oraz mikrokosmki, a jego obszar stanowi aż 500m2 (dla porównania powierzchnia skóry wynosi 2m2). Jelito dzieli się na:

– jelito cienkie, którego motoryka przesuwa treści pokarmowe, co sprzyja mieszaniu treści żołądkowej z enzymami jelitowymi, co pobudza trawienie
– jelito grube gdzie treści jelitowe ulegają zagęszczeniu oraz wchłaniana jest woda i sole mineralne.

Jelita są bogate w tysiące sensorów, które odpowiadają za informację dotyczącą smaków. Poprzez połączenia z mózgiem grubą wiązką nerwów, informacje są przewodzone w obie strony. Sygnały jelitowe przekazują między innymi informacje takie jak wrażenie przejedzenia czy nudności. Praca jelit i mózgu jest oparta na różnych, ale dopełniających się działaniach, tworzących spójną całość.

Mikrobiota są to wszystkie drobnoustroje, które zasiedlają organizm człowieka. Wśród nich znajdują się bakterie komensalne, których rolą jest dostarczanie organizmowi energii oraz produkcja metabolitów. Główną rolą mikrobioty jest ochrona przed infekcjami, produkcja krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, synteza witamin czy regulacja odpowiedzi immunologicznej i równowagi metabolicznej. Pożyteczna mikroflora zapobiega rozwojowi bakterii chorobotwórczych, w wyniku czego w układzie pokarmowym utrzymuje się homeostaza.

W ludzkim jelicie występują bakterie m.in. Firmicutes, Bacteroidetes, Actinobacteria, Fusobacteria, Proteobacteria, Verrucomicrobia, Cyanobacteria, Spirochaeates), a pierwsze dwa typy (Bacteroidetes i Firmicutes) są zdecydowanie dominujące. Bakterie te uczestniczą w rozkładzie złożonych węglowodanów, endogennych i egzogennych białek czy lipidów. Do bakterii ochronnych zaliczamy Lactobacillus spp., który aktywnie hamuje rozwój patogenów.Mikroorganizmy mają duży wpływ na równowagę energetyczna czy biotransformację związków chemicznych. Ich zdolności metaboliczne ułatwiają naszemu organizmowi strawienie złożonych związków pokarmowych takich jak błonnik czy skrobia oporna. Oprócz tego pełnią rolę ochronną – stanowią barierę przed patogenami. Ważną funkcją mikrobioty jelitowej jest produkcja niezbędnych dla funkcjonowania człowieka witamin: K, B12 czy kwasu foliowego.

Podstawowym zaleceniem dotyczącym zdrowego trybu życia jest dostarczenie odpowiedniej ilości składników odżywczych. Wynika to z faktu, że błona jelita cienkiego ulega nieustannym procesom odnawiania. Ważnym składnikiem diety jest błonnik, który wspomaga oczyszczanie jelit. Stałą częścią naszej diety powinny być warzywa i owoce, które przyczynią się do rozwoju drobnoustrojów, które korzystnie wpłyną na funkcjonowanie naszego organizmu. Zaleca się również aktywność fizyczną – praca mięśni brzucha wspomaga trawienie oraz ukrwienie narządów jamy brzusznej, a to wspomaga przesuwanie się treści pokarmowej w jelitach. Dbając o swoje jelita, dbamy zarówno o swoje zdrowie fizyczne jak i psychiczne.

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0