Nanobiome – polskie badanie mikrobioty jelitowej

Logo nanobiome

Warzywa i owoce czy suplementy – co znajdziemy w żywności, a co musimy suplementować, żeby nasz organizm funkcjonował prawidłowo?

Owoce i warzywa czy suplementy? Pytanie postawione w taki sposób często pojawia się w nagłówkach artykułów dotyczących zbilansowanej diety. Sugestia, że jedno wyklucza drugie, jest z góry błędna – większość niezbędnych składników odżywczych znajdziemy wprawdzie w żywności, jednak są takie sytuacje, kiedy musimy je suplementować. W tym poradniku omówimy kilka takich przykładów i podpowiemy, co należy jeść, aby Twój organizm funkcjonował prawidłowo.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to są naturalne suplementy diety;
  • co jest korzystniejsze dla Twojego zdrowia – warzywa i owoce czy suplementy;
  • kiedy należy zdecydować się na suplementy.

Czym są naturalne suplementy diety?

Zgodnie z definicją prawną, suplement diety to środek spożywczy będący skoncentrowanym źródłem składników mineralnych, witamin lub innych substancji odżywczych. Występuje zwykle w postaci tabletek, kapsułek, proszku lub syropu i stanowi uzupełnienie standardowej diety. Co istotne, środek ten wykazuje realny wpływ odżywczy lub fizjologiczny, dlatego też jego skład jest ograniczony wieloma czynnikami, m. in. maksymalnymi dopuszczalnymi normami dawkowania witamin i minerałów. Większość suplementów powstaje na bazie naturalnych składników pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego.

Warzywa i owoce czy suplementy? Analiza składu odżywczego

We wstępie do artykułu wspomnieliśmy o tym, że owoce i warzywa oraz suplementy diety nie wykluczają się wzajemnie. Należy jednak pamiętać, że o ile te pierwsze powinny stanowić nieodłączny element codziennych posiłków, tak drugie należy stosować z umiarem i w określonych sytuacjach. Co więcej, suplementy diety – mimo powszechnie stosowanych chwytów reklamowych – nie są lekami, więc nie zapobiegają chorobom. Zgodnie z definicją omówioną w poprzednim akapicie należy je traktować tylko i wyłącznie jako środek spożywczy, nie remedium na np. ból stawów czy problemy ze skórą.

Witaminy w owocach i warzywach – tabela

Większość składników odżywczych niezbędnych dla naszego organizmu znajdziemy w powszechnie znanych produktach żywnościowych. Głównym źródłem witamin i minerałów są owoce i warzywa. Część z nich – jak przykładowo jarmuż, aronia czy natka pietruszki – określa się jako polskie superfoods, czyli produkty o wyjątkowo korzystnym wpływie na zdrowie człowieka. Pamiętaj jednak, że dieta powinna być zbilansowana i dostarczać organizmowi różnych substancji odżywczych. Jakie warzywa i owoce są zatem źródłem konkretnych witamin? Odpowiedź znajdziesz w przygotowanej przez nas tabeli.

Witamina

Owoce

Warzywa

A

suszone lub świeże śliwki, mango, melon

marchew, dynia, natka pietruszki, szpinak, cykoria

B1

awokado, banany, jabłka, morele, figi

warzywa strączkowe (biała fasola, soja, groch)

B2

awokado, banany

ziemniaki, warzywa strączkowe (biała fasola, soja, groch)

B5, B6

pomarańcze, banany, melony

ziemniaki, brokuły

B7

arbuzy, banany, melony, winogrona, brzoskwinie

kalafior, soja, groch, marchew, pomidory

C

pomarańcze, cytryny, kiwi, truskawki, porzeczki

papryka czerwona, natka pietruszki, jarmuż

E

brzoskwinie, awokado, morele, banany, jabłka

natka i korzeń pietruszki, papryka zielona, papryka czerwona, szpinak

K

awokado, truskawki, brzoskwinie

jarmuż, szpinak, brukselka, sałata, rukola, kapusta

 

Naturalne suplementy – co i kiedy należy suplementować?

Suplementacja witamin jest niezbędna w przypadku osób będących na diecie wykluczającej część produktów, a zatem utrudniającej dostarczenie organizmowi niektórych składników odżywczych. Przykładem jest weganizm i witamina B12. W jakich owocach i warzywach można ją znaleźć? Niestety w żadnych – jej źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak podroby, ryby, jaja czy nabiał. Niedobór witaminy B12 może doprowadzić do osłabienia i anemii, dlatego też osoby na diecie wegańskiej powinny ją suplementować.

Zrezygnowanie z produktów odzwierzęcych nie jest jedynym przykładem sytuacji, kiedy codzienną dietę warto uzupełnić o suplementy. Inny to regularne i częste uprawianie sportu – duży wysiłek fizyczny wiąże się z koniecznością dostarczenia organizmowi większej ilości składników odżywczych. Witamina B9 – znana również jako kwas foliowy – jest z kolei zalecana kobietom planującym dziecko. Badania potwierdzają, że spożywanie tego suplementu przed ciążą i w trakcie jej trwania ogranicza ryzyko wystąpienia niektórych wad wrodzonych płodu.

Owoce i warzywa czy suplementy? Podsumowanie

Naturalne witaminy i składniki mineralne zawarte w owocach, warzywach i innych rodzajach żywności są podstawą zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Jednak z różnych względów może się zdarzyć, że części z nich nie jesteśmy w stanie spożywać, co może zaburzyć prawidłowe działanie naszego organizmu. Wtedy z pomocą przychodzą suplementy diety, czyli produkty spożywcze będące skoncentrowanym źródłem składników odżywczych. Decydując się na włączenie ich do swojego jadłospisu, należy postępować rozsądnie – nieodpowiednie dawkowanie może bowiem odbić się niekorzystnie na zdrowiu. Właśnie dlatego dobrym pomysłem jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem lub dietetykiem.

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0